Cariera Lifestyle

Toate’s vechi si noi sunt toate. Trendul vintage.

Toate’s vechi si noi sunt toate. Trendul vintage.Pentru ca tot a trecut perioada de foc a cainilor vagabonzi si a Rosiei Montane, m-am gandit ca titlul sa fie chiar celebrul citat spus de….eh, stiti voi cine, ca sunteti fete destepte. Dar nu despre poet, cainii vagabonzi sau Rosia Montana, subiecte deja dezbatute cu atata ardoare, vreau eu sa va vorbesc astazi. Mai degraba despre lucruri vechi, care sunt totusi noi, sau despre stilul cu numele de “vintage”, atat de popular printre adeptii sai si nu numai.
Ca sa intelegeti exact cum mi-a venit aceasta idee, aflati ca, cu cateva saptamani in urma am fost intr-o mini – vacanta in Blegia si am calatorit cu o companie low cost decenta dupa parerea mea.  Nu stiu daca voi stiti, dar Belgia, cel putin pentru mine, este patria vintage-ului. Exista in tarisoara asta – pentru ca e totusi cam de marimea judetului nostru Dobrogea – tot felul de magazine, shop-uri, targuri si targusoare, de la vanzatori de strada ambulanti, la targuri de cartier si, nu in ultimul rand, renumitele targuri official organizate, cum ar fi cel de la Batis, unde se vand atat lucruri de bazar, desi ponderea acestora este destul de mica in comparatie cu ce se gaseste pe la noi la astfel de expozitii, pana la obiecte vechi de sute de ani. Si aici vorbim despre orice fel de obiecte, de la cele de uz casnic, mobilier, imbracaminte, ambalaje – da, sunt si amatori de asa ceva –  ceasuri, etc. Bani si timp sa ai, ca in rest, poti sa te plimbi linistita, ca Alice in Tara Minunilor.


 
Ce inseamna "Vintage"?
 
Tocmai despre acest trend de haine vechi dar noi, sau mai degraba nou marketate as dori sa povestesc. In timpul zborului, pentru ca imi e foarte frica de zbor si pentru ca nu prea ma puteam concentra asupra unei carti pe care o citeam, am zis sa fac ceva care implica mult mai putina atentie, si anume sa iau sa rasfoiesc o revista. Rasfoind alene si aleatoriu, am dat peste un articol in care se vorbea despre  o adevarata industruie  in acest sens, despre haine de colectie si renumitele magazine din domeniu, care sunt raspandite in centrul orasului Napoli.
Pentru ca sunt o nostalgica, pot spune ca sunt o adevarata fana a oricarui lucrusor marketat ca fiind “vintage”, numai sa fie de calitate, sa arate bine si sa se potriveasca cu un anume sentiment, amintire sau  traire bine ascunse in sufletul meu. Sunt insa oameni care iubesc tot ce e nou, care, snobi sau nu, cumpara doar lucruri ultimul racnet, arunca tot ce e vechi si se uita stramb la persoane care se imbraca la mana a doua sau care poarta haine usor uzate. Totusi, cand le spui ca sunt “vintage”, parca hainele nu le mai par atat de uzate si brusc, un ranjet aprobator le apare pe fata. Pana la urma, ce anume incadreaza o haina sau orice tip de articol vestimentar la standardul de “vintage” si ce anume il diferentiaza de hainele tip “second hand”? La o prima vedere am putea considera ca sunt chiar unul si acelasi lucru, ca atat hainele second hand cat si cele vintage sunt in fapt haine purtate, la mana a doua,  sau haine nepurtate dar iesite din uz.  Toate’s vechi si noi sunt toate. Trendul vintage.
Pentru a aprofunda acest subiect si pentru a ma dumiri in acest sens, am facut un research pe Google asupra cuvantului “vintage”, a intelesului  sau si a ceea ce reprezinta el, dar am stat de vorba si cu cativa fosti studenti la Facultatea de design vestimentar din cadrul Universitatii Bucuresti.  Sensul pe care l-am descoperit in dictionar si care pare sa se regasesca si in literatura de specialitate, este acela ca “vintage” reprezinta in fapt orice haina sau obiect care apartine unei perioade de timp, dar care nu este neaparat invechit, ci, ca orice lucru de calitate, devine mai bun cu timpul si nu se deterioreaza, pastrandu-si calitatile si putand fi adaptat zilelor noastre.

Ceva in sensul unui vin bun care cu timpul devine o delicatesa rara si scumpa. Putem  spune, deci, ca obiectele vintage sunt obiecte rare, unicat, adevarate referinte pentru perioada de care apartin, care au o nota de originalitate oferita de patina timpului, ele putand aduce distinctie, eleganta  si nu in ultimul rand originalitate, celor care le folosesc sau le poarta corect. Desi atat hainele vintage cat si hainele second hand sunt haine sau obiecte care au fost folosite inainte, exista  o mare mica diferenta intre aceste doua categorii,  prima categorie diferentiindu-se total de cea de a doua prin prisma calitatii superioare pe care o are fata de aceasta cat si prin faptul ca se considera ca “vintage” este tot ce apartine unei anumite perioade de timp nu foarte indelungate,  spre exemplu, pentru mine, care sunt nascuta in anii ’80, vintage ar fi orice lucru bine intretinut, apartinand anilor ’20 – ’70. Este foarte important sa facem distinctia intre vintage si antic, termeni care pot fi foarte usor confundati. Spre exemplu, daca vorbim de o piesa vestimentara de pe la 1800 sau chiar si inceptul anilor 1900, vorbim de o piesa vestimentara antica, care, chiar daca e pastrata in bune conditii, ea nu ar mai putea fi adaptata zilelor noastre. Discrepanta ar fi prea mare. Bine, ar fi utila  daca ne-am duce la vreo petrecere cu o astfel de tematica.
 
 
 
 
Stilul Vintage!

Stilul vintage nu prinde insa pe toata lumea. Si nici nu trebuie. In general, iubitorii de frumos, persoanele boeme, indragostite de acel ceva care le aminteste sau le starneste o anumita stare, emotie, din trecut, sunt cele care investesc si cauta astfel de piese vestimentare.

Pentru ca este totusi greu sa scoti un profit de pe urma achizitionarii acestor haine sau obiecte, putini sunt aceia care si reusesc sa faca un business sustinut din asta si, de aceea, magazinele cu specific, cel putin in Romania, sunt usor uitate si lasate sa moara, sau, fortate sa se reduca la un simplu site, renuntandu-se la spatiul de prezenatre din motive de costuri. Totusi, pentru cei care se incumeta sa se implice in aceasta activitate, aflati ca, o rochie marca Yves St Laurent din anii ’60, vanduta initial cu 2,000£ in 1993 a fost revanduta in 2011, in cadul unei licitatii, cu remarcabila suma de 28,000£. De asemenea, haine apartinand casei de moda timpurii, Gabrielle Chanel, asta pana sa isi schimbe numele in deja cunoscutul, Chanel, se pot vinde la preturi de pana la 10,000£ sau mai mult. Dar aceste preturi sunt in general atinse la licitatii, pretul variind foarte mult in functie de casa de moda, perioada, colectia si starea in care se gaseste piesa vestimentara.  In magazinele vintage  tot aceste haine pot fi gasite la preturi mult mai accesibile si vandute ca atare cumparatorilor individuali sau reprezentantilor caselor de licitatii. In orice caz, vintage nu inseamna neaparat scump, iar stilul poate fi adaptat cu usurinta si in zilele noastre, fie ca ne cumparam o astfel de piesa pe care o accesorizam corect cu tendintele actuale sau, fie ca alegem sa ne imbracam conform cu o anumita perioada preferata de noi, cum ar fi anii ’50, ’60 si asa mai departe, dar folosind haine noi, care au o croiala similara acelor timpuri.  Pentru o minima inspiratie in acest sens va invit deci, sa accesati linkul urmator, care ne da cateva sfaturi de baza in sensul abordarii unei tinute de inspiratie retro-vintage pentru o vestimentatie sport casual.
 
Indiferent de solutia adoptata, stilul vintage este despre calitate, iar calitatea isi va mentine intotdeauna valoarea. Asa ca daca intr-o vacanta a ta sau din intamplare, te plimbi agale pe niste stradute pietruite si te opresti in fata unei vitrine in care, sta postata maret o geaca de piele trasnet dar usor ponosita, fa-ti curaj si deschide usa magazinului. Nu ai sa sa stii niciodata daca nu cumva ai gasit vreun chilipir, sau din contra, piesa de rezistenta din dulapul tau pentru atunci cand ai sa vrei sa fii chic, rock, boho sau, pur si simplu sa pui ceva pe umeri atunci cand e racoare, dar totusi vrei sa iti porti rochita preferata.

Monica Daniliuc

Adauga comentariu

Click aici pentru a posta un comentariu