Multi profesionisti cu o buna reputatie reusesc sa dovedeasca o eficienta crescuta la locul de munca lucrand mai degraba individual decat in echipa, dar atunci cand situatia impune si o colaborare mai stransa cu ceilalti colegi lucrurile nu mai stau deloc astfel, aceiasi profesionisti fiind ingroziti de munca in echipa si dorindu-si sa incheie cat mai repede sarcinile de lucru indiferent de calitatea finala a actului de munca. Un angajat care ar refuza sa colaboreze cu colegii sai din simpla comoditate sau din cauza unei proaste pregatiri profesionale cu siguranta nu va da un randament bun nici atunci cand lucreaza de unul singur, dar in cazul angajatilor stapaniti de o timiditate profesionala aproape bolnavicioasa trebuie luate din timp masuri care sa ii ajute pe acestia sa isi depaseasca inhibitiile si sa fie capabili sa lucreze la fel de eficient si laolalalta cu alti colegi nu doar de unii singuri. Astfel de masuri de "socializare" a profesionistilor valorosi, dar stapaniti si de un grad mai mare de timiditate pot fi luate atat de catre angajatul in cauza cat si de catre angajator, iar eficienta unor asemenea demersuri poate sa se vada la foarte scurta vreme dupa. Constientizarea problemelor de relationare pe care le prezinta persoana in cauza atat de catre propriul sine cat si de catre ceilalti angajati ai companiei va fi si primul pas catre rezolvarea unor probleme de acest gen. Pentru angajatul cu probleme de relationare, cele mai sigure si mai la indemana masuri pe care le poate lua de unul singur sunt acelea care sa il implice direct in sfera relatiilor cu publicul, fie prin asumarea unor sarcini voluntare care sa il aduca in contact cu clientii, fie prin desfasurarea unor proiecte comune cu alti angajati, menite sa contribuie la promovarea eficienta a companiei si a produselor sale. Astfel vor exista si motivatii suficient de puternice pentru a se infrange impulsurile de moment, dar si o cale reala de a se depista la prima mana mecanismele interioare care declanseaza sau, dimpotriva, neutralizeaza starea de timiditate. Un bun profesionist va avea intotdeauna ceva de oferit pentru angajatii cu mai putina experienta, iar angajatorul ar putea gasi potrivit sa ii solicite acestuia sa desfasoare suplimentar si scurte sedinte de instruire a personalului nou angajat sau a celor care urmeaza sa se implice in proiecte mai complexe. Desi lucrurile s-ar putea misca mai greu la inceput, nu trebuie sa se renunte deoarece aceasta este o buna cale de a ajuta atat angajatul cu probleme de timiditate cat si pe angajatii cu mai putina experienta, prin intermediul acestuia. Si sedintele zilnice de instruire, informare si planificare sunt deosebit de utile pentru a ajuta angajatii mai timizi sa isi depaseasca retinerile si sa participe activ la toate procesele de munca care implica colectivitatea, iar in aceste situatii ei pot sa se descurce mai usor daca apeleaza la o agenda sau un carnet de notite, la care sa poata recurge oricand pentru a reusi sa pastreze coerenta si constanta pe care le presupune o activitate profesionala de succes. Foarte utile pentru angajatii mai timizi vor fi conversatiile-sablon, pregatite din timp impreuna cu un specialist (cu buna pregatire psihologica, de obicei), care sa poata acoperi cam toate situatiile de munca, plecand de la simpla intalnire cu un coleg mai vechi pana la o prezentare profesionista a unui produs sau serviciu. Invatate pe de rost si exersate constiincios, aceste conversatii-sablon vor reusi sa aduca initial aparentele normalitatii depline, iar pe viitor se va putea chiar si renunta la aceste formule de compromis in favoarea unor conversatii originale si intru totul naturale. Nu in ultimul rand, trebuie avut in vedere si faptul ca mai toata lumea are cam aceleasi probleme legate de timiditate si modestie la locul de munca, dar cei mai multi angajati reusesc sa se descurce multumitor in astfel de cazuri fara a inregistra scaderi ale randamentului profesional pe cand altii, mai putini, vor avea nevoie si de apelul la resurse suplimentare pentru a depasi cu succes crizele de timiditate la locul lor de munca. foto Northfoto
|
Adauga comentariu