Intr-un studiu desfasurat in Spania de catre membri de prim rang ai comunitatii academice s-a aratat faptul ca jocurile video de calculator, folosite cu moderatie, influenteaza de fapt in bine educatia copiilor si nu aduc prejudicii performantei scolare asa cum se mai afirma inca in media din zilele noastre.
Studiul a incercat sa urmareasca foarte precis impactul la nivel cognitiv al jocurilor video asupra copiilor, tinandu-se seama si de recomandarile pentru protejarea copiilor de violenta, sexualitate sau limbaj nepotrivit. Impreuna cu odraslele lor, parintii invitati sa ia parte la acest studiu au completat mai multe chestionare, precizand cu amanunte parerea lor sincera in aceasta privinta.
S-a descoperit si faptul ca jocurile video difera mult ca adresabilitate de la un sex la altul, baietii preferand mai degraba jocurile realiste si competitive pe cand fetele s-au aratat atrase mai degraba de jocurile unde fantezia, grafica multicolora si complexitatea personajelor primeaza. Paradoxal, parintii nu au fost deloc incantati de aceasta moda a jocurilor video, ei aratand ca nu agreeaza aceasta forma de distractie, dar ca le cumpara totusi copiilor jocurile cerute, tinand cont eventual si de recomandarile autorilor privind varsta si gradul de violenta.
Surprinzator, dar adevarat studiul a scos in relief faptul ca mai putin de 10 procente dintre copiii invitati sa ia parte la acest studiu se joaca ore intregi pe calculator saptamanal, pe cand restul isi petrec astfel timpul doar in weekend sau dupa ce isi incheie programul de teme pentru acasa. Chiar si asa, cei mai multi dintre copii nu petrec mai mult de 1-2 ore zilnic in fata calculatorului, ceea ce este un fapt imbucurator.
Un lucru negativ, cam 40 la suta dintre copii au recunoscut ca uneori dorm mai putin pentru a putea sa se joace pana tarziu pe calculator si sa isi faca si temele in acelasi timp. Ei isi pacalesc uneori parintii ca au de facut proiecte imaginare pentru a mai petrece macar jumatate de ora cu jocul preferat. Nu inregistreaza insuccese scolare din aceasta cauza, dar acumuleaza multa oboseala de-a lungul intregii saptamani.
Una peste alta, calculatorul si jocurile video nu au un impact negativ asupra copiilor de varsta scolara, acestia reusind sa gaseasca timp atat pentru indeplinirea sarcinilor educationale cat si pentru jocurile video preferate. Suplimentar, ei reusesc sa acumuleze multa informatie de interes, mintea lor castiga in precizie si claritate, iar petrecerea timpului liber include si joaca in aer liber si nu doar jocurile de calculator.
Jocurile video nu reprezinta, in general, o amenintare pentru educatia copiilor ci chiar un castig, dar exista si exceptii, unii copii petrecand intr-adevar prea mult timp cu aceste jocuri si neglijand alte indatoriri sau incalcand flagrant programul normal de odihna si de servire a meselor. Parintii sunt direct responsabili cu temperarea acestor obiceiuri negative si trebuie luate masurile corecte pentru ca cei mici sa se bucure de una dintre distractiile lor favorite, dar fara a inregistra scaderi in performanta scolara sau dezechilibre de sanatate.
Adauga comentariu