Sistemul de clasificare a hotelurilor din Europa are la baza, asa cum stie multa lume, promovarea calitatii serviciilor oferite de catre aceste stabilimente catre toti clientii lor. Nu este vorba despre un sistem infailibil de certificare a calitatii, dar isi are si avantajele sale.
Astfel, pentru a departaja hotelurile de lux de cele obisnuite se acorda acestora de catre institutii acreditate de stat sau de catre alte institutii de prestigiu una pana la patru stele, aceasta clasificare fiind mai degraba orientativa, pentru a ne permite noua sa ne ghidam mai usor atunci cand dorim sa facem o rezervare.
Peste ocean, se poate acorda si a cincea stea unui hotel de lux, dar acest lucru are mai putina importanta deoarece, in mod normal, un hotel care primeste cel putin o stea de la o institutie de prestigiu de pe orice continent ar trebui sa ofere cam toate serviciile si facilitatile pe care le asteapta clientul de rand, mai putin serviciile de lux pe care le poti primi la alte hoteluri ceva mai bine cotate.
Curatenia, personalul, relatia cu clientii si in general orice aspect privitor la hotelul unde ne cazam trebuie sa fie la inaltime chiar si in cazul stabilimentelor de una-doua stele, iar daca aceasta nu se intampla atunci acordarea acelei stele a fost facuta de pomana.
In Europa, recunoasterea calitatii serviciilor oferite de hoteluri, moteluri, pensiuni si altele difera destul de mult de la tara la tara, fiind din pacate realizata inca la nivel national si chiar local si nu dupa niste standarde comune. Exista insa o preocupare a Uniunii Europene in sensul stabilirii unei liste clare de criterii dupa care sa se poate raporta toate agentiile guvernamentale care intocmesc astfel de clasificari, dar lucrurile se afla abia la inceput de drum.
Ceea ce e de-a dreptul ciudat e si faptul ca in unele locuri, hotelurile isi primesc calificativul si in functie de taxele pe care le platesc catre organizatia responsabila cu recunoasterea calitatii serviciilor lor, iar in asemenea situatie clientii nu mai au nimic de spus trebuind la randul lor sa plateasca mai mult pentru cazare doar din cauza ca un hotel la nivel de 2 stele a primit certificarea de hotel de 3 stele si poate astfel practica tarife mai mari, chiar scandaloase in unele cazuri.
In unele tari din Europa exista mai multe institutii sau organizatii care pot face departajarea hotelurilor dupa sistemul calitatii, si e bine de stiut acest lucru deoarece cel putin una dintre aceste organizatii este mai credibila si deci te poti orienta si dupa ghidul hotelier furnizat de aceasta organizatie. Acordarea de stele catre un hotel nu se face totusi la intamplare, existand o serie de criterii care fac diferenta neta intre hotelurile obisnuite si cele cu servicii de lux, iar dintre acestea va putem prezenta informativ cateva pentru a intelege mai bine despre ce este vorba:
1. Hotelurile de 1 Stea
Aceste stabilimente nu sunt de dimensiuni mari si pot fi operate chiar de catre proprietarul lor impreuna cu o serie de angajati. Atmosfera este prietenoasa, aproape casnica, iar serviciile oferite sunt de calitate, dar limitate la strictul necesar. Este situatia pensiunilor de familie, a unor moteluri si cabane si a altor stabilimente turistice mici. Masa se serveste de obicei la un restaurant din apropiere si foarte rar se ofera telefon in camera, televizor sau alte posibilitati de distractie si petrecere a timpului.
2. Hotelurile de 2 Stele
Aceste hoteluri opereaza de regula in cadrul unor resorturi turistice mai mari si sunt destinate in primul rand turistilor sau oaspetilor care calatoresc intr-un buget prestabilit si care nu doresc servicii de lux ci doar o atmosfera placuta si relaxanta. Camerele oferite aici nu sunt spatioase, dar ofera intotdeauna utilitatile de baza precum telefonul, televizorul sau conexiunea Internet. Nici aici masa nu este obligatoriu parte din pachetul de servicii.
3. Hotelurile de 3 Stele
Acestea sunt deja hotelurile cu pretentii, destinate in primul rand oamenilor de afaceri si turistilor care isi permit un standard de viata ceva mai ridicat decat media. Este si situatia marilor hoteluri din mai toate orasele importante, care pot oferi camere spatioase, sali de conferinta, room-service, restaurant propriu, sala de fitness, bar si piscina.
4. Hotelurile de 4 stele
Mai rare decat celelalte stabilimente similare, aceste hoteluri se mandresc cu servicii de calitate superioara, camerele sunt intotdeauna spatioase si decorate ultramodern, iar intimitatea clientilor este respectata cu strictete. Destul de putina lume isi permite accesul in astfel de hoteluri, iar tarifele sunt pe masura serviciilor oferite.
In mare cam acestea sunt cele 4 categorii de hoteluri care pot fi intalnite in Europa, dar accentul atunci cand vine vorba de departajarea lor se pune mai degraba pe suita de servicii de lux si echipamente electronice cu care sunt utilate camerele si mai putin pe calitatea personalului sau locatia propriu-zisa, care poate fi sau nu deosebit de pitoreasca. Clientii insa au fost dintotdeauna subiectivi si nu e de mirare ca unii nici macar nu isi doresc sa stea la un hotel de 4 stele odata ce au gasit tot ceea ce aveau nevoie la un hotel de doar 2 stele, dar cu niste angajati de aur si servicii impecabile.
Clasificarea hotelurilor din Europa este deci strict orientativa, pentru a ajuta clientii sa se hotarasca mai usor si sa se incadreze intr-un buget fix, acolo unde este cazul. Tarifele practicate ar trebui in principiu sa se limiteze la un anumit plafon, iar aceasta este de obicei spre avantajul oaspetilor, care nu vor trebui sa plateasca mai mult decat este cazul pentru serviciile primite.
Indiferent daca ne place sau nu, trebuie sa ne ajustam si noi pretentiile la aceste standarde de calitate si sa ne multumim cu ceea ce ni se ofera, sperand ca serviciile se vor imbunatati de la an la an gratie concurentei acerbe din acest domeniu, dar si progresului tehnologic care nu bate niciodata pasul pe loc.
Adauga comentariu