Libraria Humanitas a gazduit ieri, 9 mai a.c., de la ora
19.00 lansarea cartii "De ce vedem filme" de
Alex. Leo Serban critic de film. Cartea este tiparita
la Editura Polirom si reuneste articole publicate de Leo
Serban pe parcursul celor 16 ani de activitate ca si critic
de film; multe dintre articole au aparut si in reviste
ca "Dilema Veche" sau "Idei in Dialog".
Cartea aduce si un omagiu marilor regizori din istoria
cinematografiei ca Hitchcock, Paradjanov si Pasolini,
dar cuprinde si articole despre filme ce au umplut salile
de cinema in ultimii ani, de exemplu "Stapanul Inelelor".
Lansarea cartii a fost moderata de Alexandru Calinescu,
directorul Bibliotecii Centrale Universitare "Mihai
Eminescu".
" Pentru mine cinematografia inseamna memorie."
Reporter : Cum ati defini termenul de
critic de film ?
Alex. Leo Serban: Am sa-ti spun exact
cum am definit acest termen acum doi ani la Festivalul
Transilvania intitulat
«Aperitif» asa ca pregateste patratelul rosu.
Un critic de film e precum curva de strada nici unul nu
mai e de mult
virgin, pe nici unul nu-i mai impresioneaza dimenisiunile,
amandoi pot face intr-o zi nenumarate scurte si lungi,
singura
diferenta este ca criticul nu cade cu una cu doua pe spate.
Reporter: Ce reprezinta filmul pentru
dumneavoastra?
Alex. Leo Serban: Pentru mine filmele
sunt naratiuni exemplare, asta insemnand ca si atunci
cand filmul se termina, cea ce ramane pe ecran este
o imagine a vietii in care nu mai poti interveni. Filmul
este o viata de celuloid, este un vis in care putem
intra cu ochii deschisi si il putem trai dar nu putem
interveni.
Reporter: De ce ati ales sa aveti o
imagine din filmul Pasone a lui Ingmar Bergman pe coperta
cartii?
Alex. Leo Serban: Am pus aceasta imagine
pentru ca personal consider ca este cel mai bun film
a lui Ingmar Bergman unul dintre cei mai buni regizori
ai istoriei cinematografice si in plus de asta consider
ca este si cel bun film al anilor 60′.
Reporter: De ce critic de film si nu
regizor de film?
Alex. Leo Seban: M-am gandit in anii
mei de tinerete sa fac un film dar din fericire m-am
oprit la timp. Am ales sa devin critic de film din comoditate,
aici nu ti trebuie decat un pix sau o hartie, iar pentru
a creea un film este mult mai complicat. M-am oprit
din alegerea mea de a fi regizor pentru ca mi-am dat
seama ca nu am o gramada de calitati care sunt necesare
acestei meserii. Nu as avea rabdarea sa filmez luni
de zile la un film pe arsita sau ninsoare, plus ca sunt
un manianc al controlului. As fi ajuns doar un regizor
mediocru, iar daca nu simti ca poti schimba fata cinematografica,
sa incepi meserie cu aceasta ambitie, atunci mai bine
nu te faci regizor.
Reporter: Ce ne puteti spune despre
consumul de cinemateca?
Alex. Leo Serban: Eu sunt un mare sustinator
al salilor de cinematograf si sunt trist ca din ce in
ce tot mai putini oameni merg aici. Din punctul meu
de vedere consider ca este foarte important sa vezi
un film pentru prima oara in cinematograf, pentru ca
prima impresie conteaza foarte mult si atunci de ce
sa nu benificiezi de cadrul ideal pentru a vedea un
film care este normal sala de cinema.
Reporter: Ce parere aveti de faptul
ca inca mai sunt orase in Romania care nu au sali de
cinema? De exemplu Vaslui.
Alex. Leo Seban: Este o problema foarte
grava si trebuie remediata cat mai repede posibil. Eu
ca solutie as recomanda aparitia multiplexurilor desi
detin sali relativ mici ar fi o solutie ideala. Pentru
mine cinematograful inseamna memorie, iar critica de
film este pastratoarea acestei memorii.
|
Adauga comentariu